Titel | F1 2009 | ![]() |
Platform | Nintendo Wii, PlayStation Portable | |
Genre | Sim Racing | |
Ontwikkelaar | Sumo Digital | |
Uitgever | Codemasters | |
Releasedatum | inmiddels verschenen |
Getest op: Nintendo Wii, PlayStation Portable
We gaan even tien jaar terug in de tijd. Michael Schumacher en Mika Häkkinen domineerden de Formule 1 en de licentie werd in die tijd vertaald naar games door onder meer EA en Infogrames, dat samenwerkte met de studio van perfectionist Geoff Crammond. Vooral die studio zette enkele briljante Formule 1 games neer, met als goed voorbeeld Grand Prix 4. Waar EA een grote publiek bereikte, zetten Crammond en consorten een standaard op het gebied van kwaliteit. Het stokje werd vervolgens overgenomen door Sony, dat jaarlijks Formula One games produceerde, tot aan Formula One: Championship Edition, een launchgame voor de PlayStation 3. De licentie bleek echter te duur voor het rendement dat het opleverde. Het werd stil rond Formule 1 in games...
Totdat Codemasters de licentie oppikte. Beter nieuws konden fans van de koningsklasse in autosport zich nauwelijks wensen. De Britse ontwikkelaar heeft zijn sporen op racegame-gebied al lang en breed verdiend met succesvolle titels als Dirt en Race Driver Grid, dus een geschiktere partij om zich over de Formule 1 te ontfermen is nauwelijks denkbaar. De uitgever nam direct twee projecten in ontwikkeling; voor de Xbox 360 en de PlayStation 3 werd F1 2010 ontwikkeld, terwijl Codemasters ontwikkelstudio Sumo Digital aan het werk zette voor F1 2009 voor de Nintendo Wii en de PlayStation Portable.
Dat gegeven maakt van F1 2009 automatisch een opwarmertje. Hoewel er zat mensen met een Wii of PSP zijn die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in een Formule 1 game, 'gaat het toch om' de game die volgend jaar voor de 'echte' next-gen consoles verschijnt. Dat neemt echter niet weg dat we F1 2009 graag even meepakken, al is het maar omdat het al twee jaar geleden is dat we een echte Formule 1 game hebben gespeeld. F1 2009 pakt logischerwijs uit met de 2009-licentie. Aangezien de game pas na het seizoen verschijnt, hebben de makers de verhouding van dit seizoen in het spel verwerkt. Reken dus op Jenson Button en Sebastian Vettel vooraan, met McLaren en Ferrari in een verbeten achtervolging.
Sturen
Wat moet je uitleggen aan een F1 spel? Het biedt de speler uiteraard alles wat te maken heeft met het 2009-seizoen van de Formule 1, dus alle circuits, teams en coureurs zitten keurig netjes in het spel verwerkt. Ook wat de spelvormen betreft is alles redelijk gesneden koek; je kunt snel een race starten, een volledig Grand Prix-weekend afwerken, een seizoen doorspelen of zelfs een carrière van drie seizoenen doorlopen. Hoewel het bekende materie is en geen toonbeeld van creativiteit, zijn deze standaard spelvormen wel de zaken die F1-fans het meest zullen aanspreken in een Formule 1-spel.
Daarbij biedt F1 2009 nog een extra modus, die de speler mogelijk wat langer weet te binden. In de Challenge modus wachten je tien levels met elk zeven uitdagingen, die je allen moet volbrengen om het volgende niveau te bereiken. Zo'n uitdaging houdt bijvoorbeeld in dat je een bepaald aantal auto's moet inhalen in een rondje, of een bepaalde rondetijd moet neerzetten. Elke zevende uitdaging is een speciale uitdaging. In de eerste uitdaging in deze reeks krijg je bijvoorbeeld de opdracht in de punten te eindigen terwijl je op droogweerbanden rijdt, in de stromende regen.
Dat laatste vereist een aardig potje sturen, en dat is uiteindelijk waar het om gaat in racegames. Hier verschillen de PSP-versie en de Wii-versie natuurlijk van elkaar. Waar de PSP bij het sturen terugvalt op ouderwets 'tikjes geven', bestuur je de Wii-versie natuurlijk met de Wiimote, en daar zijn wij altijd wat huiverig voor. Hoewel er al sinds de lancering van Nintendo's console racegames verschijnen, hebben die onze aandacht eigenlijk nooit weten vast te houden - met uitzondering van Mario Kart misschien. De Wiimote kan in potentie voor een realistischere race-ervaring zorgen, maar tot op heden is dat in onze ogen nog niet gelukt.
Het verraste ons dan ook dat F1 2009 onze aanvankelijke scepsis al vrij snel wist te tackelen. Met erg, erg veel inspanning lukt het om de wagens op de baan te houden en als je de moeilijkheidsgraad niet te hoog instelt, beleef je binnen afzienbare tijd mooie races. Aangezien we in onze oefenperiode vol crashes voornamelijk in Melbourne reden, hadden we die baan na een uurtje wel aardig onder de knie. Zodra je het gevoel voor insturen hebt en weet hoe het spel reageert op jouw Wiimote-bewegingen, wordt het rijden gewoon leuk, ook al zul je constant geconcentreerd moeten blijven.
Toch is het niet allemaal koek en ei met de Wii-versie. Het circuit van Monaco bleek bijvoorbeeld een onmogelijke opgave. We hebben daar letterlijk niet één snel en foutloos rondje gereden. Schade uit en rijhulpen aan dan maar? Dat geeft wel een leuk resultaat. Als een bobslee vlogen we ineens de baan over, keurig grindend langs alle vangrails in het prinsdom. We noteerden ongeëvenaarde rondetijden en waren ongeveer vijftien seconden per rondje sneller dan de rest. Best grappig voor een keer, maar niet echt de bedoeling van een Formule 1-game.
Hoofdzaak blijft echter dat het sturen te leren valt. De Wiimote blijkt verrassend goed te reageren op zelfs minieme stuurbewegingen, waardoor je na lang oefenen wel degelijk een stevig potje kunt racen. De vraag blijft echter: is het genoeg? Want hoewel het een aparte belevenis is om op deze manier een F1-race te rijden, betwijfelen we of F1 2009 een game als Formula One: Championship Edition achter zich laat. Wij durven te stellen dat de gemiddelde F1-fan, toch een sport die draait op beelden, mooie graphics belangrijk vindt, en dan ben je bij de PSP en de Wii aan het verkeerde adres. De presentatie is kil, de audiovisuele prestatie mager, al weet je dat van tevoren bij PSP- en Wii-games.
Conclusie
Het is lastig om F1 2009 te beoordelen zonder het spel af te rekenen op punten die eigenlijk niet aan de ontwikkelaar verweten kunnen worden. Het is immers bekend dat de graphics op de Wii en de PSP minder zijn dan die van de PS3 en de Xbox 360. Toch speelt het wel mee, zeker bij een game die draait om een flashy sport als de Formule 1. Daar komt bij dat de PSP werkelijk niets nieuws doet ten opzichte van eerdere F1-games en de Wii-versie vooral zeer lastig blijkt, al is de besturing wel degelijk te leren. De vraag is echter of F1-fans daar op zitten te wachten, of dat zij F1 2009 liever overslaan en op 'de echte' F1-game wachten. Dat predicaat nekt F1 2009 ook; hoe vermakelijk de game ook kan zijn, het blijft voelen als een opwarmertje voor F1 2010, dat volgend jaar F1-fans definitief tevreden moet stellen. Tot die tijd is F1 2009 een aardig zoethoudertje, maar niet meer dan dat.
Pluspunten
- Eindelijk weer F1
- Sturen met Wiimote werkt
- Challenge modus
Minpunten
- Audiovisueel matig
- Sturen met Wiimote wel moeilijk
- PSP-versie voegt niets toe aan eerdere games
BRON: Tweakers.net
Related Articles
No user responded in this post